Saturday 18 October 2014

SUNTIKAN LUCRIN PERTAMA (Dr Adilah 6 )

14/05/2014



dua hari lepas, Ida tel remind appoinment pada pukul 12 tengahari....jadi tepat pukul 12 aku dah terpacak di klinik....macam biasa ambik no dapat no 15,lebih kurang pukul 1 dah dapat masuk jumpa doktor.
        Masuk je bilik Dr bagi salam....dengan lembutnya Dr sebut nama aku...dengan soalan cepu masnya...dah ready ke nak ambik lucrin?dah fikir betul - betul ke....adui hai Dr...buat aku confius pulak....hari tu cakap kena ambik untuk 3 bulan,nak clearkan endo tu....aku pun tanya Dr balik......

Aku : Perlu ke saya ambik lucrin ni Dr?untuk apa?
aku pun sebenarnya masih ting tong lagi apa yang berlaku ke atas diri aku.....aku tak sangka semua masalah kesuburan ni ada pada aku....sebelum ni hanya  baca kisah orang kat internet je....rupa -rupanya sesiapa sahaja yang bernama wanita boleh hidapinya....

Dr A : lucrin tu untuk clearkan masalah tiub ni.....kalau nak cuba pregnant netural - sambil tunjuk gambar keadaan tiub aku yang di lukis dalam fail pesakit.

Aku : ada ke peluang untuk saya pregnant netural Dr?kalau dah maslah saya macam ni...@ perlu buat ivf terus?

Dr A : kalau di kira faktor umur dan baki telur dah tak banyak ni ( Ujian AMH ) sebaik - baiknya buat lah ivf tak buang masa.

Aku : oh...ye ke Dr?(sambil telan air liur ) memikirkan ivf,tpi Dr.....kalau saya buat ivf ,hari opu nanti perlukan sperma suami kan?.....masalahnya suami saya tak boleh nak fixkan masa dengan dia....

Dr A : kenapa?

Aku : Bla...bla....sedikit sebanyak cerita masalah yang di hadapi yang Dr pun sedia maklum,sebelum ni keadaan aku...

Dr A : tak pe...kita boleh frozen kan sperm ....mulai sekarang pun dah boleh bagi ....tapi kalau boleh masa opu nanti i nak yang fresh.....yang ni stadby je...

Aku ; Boleh ke Dr?

Dr A : Boleh....kalau you ready tunggu period hari ke 18,19,@20 datang jumpa i.

Aku :saya kena bincang dulu dengan suami sebelum buat keputusan saya ambik lah dulu lucrin tu....so kalau confirm saya jumpa Dr nanti ye....

Dr A : ok,kita scan dulu..

kali ini Dr buat vagina scan nak tengok keadaan bahagian dalam... sambil godek godek bahagian bawah....sambil tengok scrin

Aku ; Dr...ovari masih tinggi ye...?

Dr A : ye...masih tinggi...tapi tak pe....dia dah tak melekat...eh mane lucrin you?

Aku : Dr cakap hari tu"......belum habis aku cakap.

Dr A : oooo... saya nak bagi yang free tu ye...

       Sebenarnya  dalam kepala aku masih tertanya tanya pasal ovari kanan yang tinggi ni....tapi tak pula aku minta penjelasan lanjut berkaitan dengan masalah ini....banyak sangat dalam kepala aku masalah yang tak di jangka ....kalau masih tinggi macam mane nak pick up telur nanti kalau aku buat ivf?jadi sama je lah masalah aku seperti sebelum aku buat laparoscopy.....untuk menyedapkan hati sendiri....aku cuba berfikiran positif ....kalau aku tak buat laps hari tu aku tak tahu masalah yang aku hadapi ....so kalau aku terus buat ivf pun kemungkinan gagal sebab masalah endo tu....adui....pening - pening....tak pe lah....nanti aku cuba tanya Dr semula pasal masalah ovari aku yang tinggi tu...sebab banyak yang aku baca ramai yang buat ivf tak dapat ambik telur bila ovari tinggi bahaya...





No comments:

Post a Comment