Sunday 8 June 2014

APPOINMENT 1 (Dr Adilah)

27/02/2014


Aku bertolak dari rumah pukul 8 pagi dan sampai phkl pukul 9 pagi,terus naik tingkat 4 register di kaunter dapat no 9,,,,tunggu punya tunggu pukul 11.15 pagi dapat jumpa doktor,,biasalah pakar sakit puan ambil masa lama jumpa setiap patient,,,,sama je dengan pakar sakit puan yang aku jumpa sebelum ni,,,lagi lama,aku dah biasa,,,
     Bila pertama kali jumpa Dr Adilah aku tengok dia macam serious je,,,,tapi bila jumpa lembut dan slow je suara dia bila bercakap,,, gamaknya doktor2 pakar memang macam ni,bayar mahal katakan,,,,tapi aku rasa sifat keibuan dan kemesraan lebih pada Dr Marsita,,,,mungkin aku dah kenal lama,,,,macam Dr Adilah ni baru sekali jumpa,,,,tak kenal maka tak cinta,,,kan?
    Aku ceritakan sedikit sebanyak berkenaan diri dan rawatan aku sebelum ni dan sejarah kesihatan keluarga seperti yang di minta oleh doktor,,,,dan Dr catit apa yang perlu,,,,bila kali terakhir buat pap smear?tanye doktor,,,'',tak pernah buat,'',,jawabku,,,ok kita buat pap smear dulu,,,penting!!!
    Tanggalkan seluar dalam,,,,baring di situ kepala di atas bantal yang tak beralas,,,punggung di atas bantal yang beralas dan luruskan kaki,,,,dengan lancarnya bait kata2 doktor seperti telah menghafal kata2 itu kepada setiap pesakitnya,,,,,tetapi sangat lembut dan perlahan suaranya,,,,macam best pulak aku dengar,,,he,,he,,
     Dr masukkan speculum plastik kecil di bahagian miss v ku,,, tak rasa sakit pun,,,,,Dr terangkan apa yang di buatnya,,,,kejap je dah siap.masa buat iui hari tu ada juga rasa tak selesa,,,,selesai je pap smear Dr scan rahimku,,,,
sambil menerangkan satu persatu apa yang di lihat di scren.
1.)Ovari kanan ku di atas belakang rahim,,kemungkinan mekekat.(Sememangnya ini masalah yang aku dah       jangka yang tidak di beri perhatian oleh Dr sebelum ini,,,kata Dr adilah macam mane sperma nak bertemu     dengan ovum bila ovari melepaskan benih,tube di bawah tidak dapat ambil benih,,,,ovari kat atas tube kat     bawah,,,lebih kurang macamtu lah bahasa yang aku faham)peluang untuk pregnent hanya mengharapkan       ovari sebelah kiri je lah,,,,itu pun kalau ada telur yang matang sebelah tu...
2.)Ada sarung telur yang telaah ovulate dan 2 biji telur kecil yang tidak membesar.(Dr suruh tunggu sampai       13hb mac kalau tak period juga datang jumpa Dr pada 14hb,,, ini bermakna ada masalah,,,)
3.)Ketebalan rahim terlalu nipis ,,,,hanya 5mm
    (Jika berlaku pembenihan pun embrio tidak dapat menempel dengan keadaan rahim macam ni,,,yang elok     sepatutnya 8mm ke atas.)
    Walau apa pun doktor suruh tunggu keputusan ujian darah baru dapat tahu masalah sebenar,,,
ujian darah yabg di buat
1.Ca125
2.AMH Anti muruller hormon (baki telur sebelum monopouse)-sample darah ni akan di hantar ke singapore
3.pap smear (kesan kanser pangkal rahim)
kos untuk rawatan hari ini rm990.

No comments:

Post a Comment